Podsłuchy telefonów – jak detektyw wykrywa i przeciwdziała

Jedno kliknięcie w podejrzany link lub chwila nieuwagi wystarczy, aby paść ofiarą monitorowania. Coraz bardziej zaawansowane techniki inwigilacji sprawiają, że podsłuchy telefonów stają się realnym zagrożeniem – nie tylko dla osób publicznych czy przedsiębiorców, ale również dla prywatnych użytkowników. Według danych z 2024 roku aż 6,3% smartfonów na świecie zostało zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem umożliwiającym śledzenie aktywności użytkownika.

Podsłuch telefonów

Jak działają podsłuchy telefonów i kto je najczęściej stosuje?

Do działania podsłuchu na telefonie wykorzystywane jest oprogramowanie szpiegujące instalowane na urządzeniu lub sprzęt przechwytujący sygnały GSM. Najczęściej w celu inwigilacji wykorzystywane są aplikacje szpiegowskie, które po zainstalowaniu na smartfonie udostępniają dane bez wiedzy użytkownika. Umożliwiają one podsłuchiwanie rozmów, dostęp do historii połączeń, wiadomości SMS oraz komunikatorów (WhatsApp, Messenger, itd.), a także nagrań z mikrofonu czy kamery. Oprogramowanie szpiegujące może zostać zainstalowane ręcznie przez osobę mającą fizyczny dostęp do telefonu lub też zdalnie, np. poprzez kliknięcie w niebezpieczny link. Często działają one pod nazwami maskującymi, tj.: usługi systemowe czy aktualizacje bezpieczeństwa, dlatego nie wzbudzają podejrzeń osoby korzystającej z telefonu. Istnieje także metoda, w ramach której podszywając się pod wieże komórkowe operatora (BTS), fałszywe stacje bazowe przechwytują dane z otoczenia (tzw. IMSI-catchery). Wykorzystują one mechanizm przełączania się telefonów komórkowych na silniejszy sygnał w celu monitorowania prowadzonej komunikacji. Podsłuchy telefonów umożliwiają dostęp do rozmów i danych przesyłanych za pomocą urządzenia. Dlatego też są najczęściej stosowane przez podejrzliwych partnerów, rodziców kontrolujących małoletnie dzieci oraz nieuczciwych pracodawców chcących kontrolować działania pracowników. Może to być sposób na uzyskanie wiedzy dla własnych celów lub pozyskanie informacji w konfliktach rozwodowych, sporach majątkowych czy sprawach biznesowych. Należy pamiętać, że podsłuchiwanie telefonu bez zgody użytkownika jest przestępstwem z art. 267 § 3 Kodeksu karnego. 

Podsłuch telefonów

Najczęstsze objawy świadczące o podsłuchiwanym telefonie

Zaawansowane technologie w zakresie monitorowania aktywności urządzenia sprawiają, że stosowane metody są coraz dyskretniejsze. Podsłuchy telefonów, mimo że często niewidoczne, pozostawiają subtelne ślady, które można rozpoznać przy wysokiej czujności. Do typowych objawów w zachowaniu telefonu wskazujących na działanie podsłuchu można zaliczyć:

  • przegrzewanie się urządzenia – wzrost temperatury smartfona, szczególnie w trybie czuwania, może świadczyć o aktywności podsłuchu,
  • nietypowe zużycie baterii przy zachowaniu sposobu użytkowania – szybsze rozładowywanie może wskazywać na działanie aplikacji pracującej w tle,
  • dziwne zachowanie systemu – zawieszanie aplikacji, spowolnione działanie, samoczynne resety, długie uruchamianie, nagłe otwieranie aplikacji czy samoczynna aktywacja ekranu mogą być efektami działania złośliwego oprogramowania,
  • zakłócenia podczas połączeń głosowych – regularne szumy, trzaski, echo czy nieuzasadnione przerwy w prowadzonej rozmowie mogą sugerować przechwytywanie połączeń,
  • wysoki transfer danych – łączenie z Internetem, zwłaszcza kiedy telefon nie jest aktywnie używany, może oznaczać przesyłanie informacji do zewnętrznego serwera. 

Warto także zwrócić uwagę, czy szczegóły z życia prywatnego nie wyciekają do osób trzecich. Jeśli ktoś z zewnątrz zna przebieg poufnych rozmów czy treść prywatnych wiadomości, to może stanowić poważny sygnał alarmowy. 

Czy podsłuchy telefonów są legalne i kto ma do nich dostęp?

W polskim prawie obowiązują przepisy regulujące stosowanie podsłuchów. Podsłuchiwanie narusza prawo do prywatności oraz dobro osobiste, dlatego monitorowanie rozmów i treści wiadomości bez wiedzy i zgody użytkownika telefonu jest nielegalne. Zgodnie z art. 267 § 3 Kodeksu karnego bezprawne uzyskanie dostępu do informacji poprzez założenie lub posługiwanie się urządzeniem podsłuchowym podlega karze grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności do lat 2. Oznacza to, że osoby prywatne, partnerzy, rodzice czy pracodawcy nie mają prawa do podsłuchiwania cudzego telefonu. Ściganie przestępstw z art. 267 Kodeksu karnego następuje na wniosek pokrzywdzonego. Wyjątek stanowią sytuacje, kiedy oprogramowanie monitorujące zostaje zainstalowane za wiedzą oraz zgodą użytkownika – np. w celu kontroli rodzicielskiej czy zabezpieczenia danych firmowych. Należy w takiej sytuacji zadbać, aby nie dochodziło do naruszenia prywatności, a także działań niezgodnych z przepisami RODO oraz Kodeksu cywilnego. Podsłuchy telefonów – w ściśle określonych sytuacjach – mogą legalnie wykorzystywać wyłącznie uprawnione służby, w tym:

  • Policja, 
  • Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA), 
  • Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), 
  • Służba Kontrwywiadu Wojskowego (SKW),
  • Straż Graniczna. 

Te czynności służb opierają się na przepisach Kodeksu postępowania karnego. Aby rozpocząć inwigilację na konkretnym numerze telefonu, konieczne jest uzyskanie zgody sądu. Tego typu działania mogą zostać podjęte w ramach prowadzonego śledztwa w sprawach karnych, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstw, a inne środki dowodowe okazały się niewystarczające. 

Podsłuch telefonów

Profesjonalne metody wykrywania podsłuchów telefonicznych przez detektywa

Profesjonalne wykrywanie podsłuchów na telefonach to proces wymagający specjalistycznej wiedzy oraz zaawansowanego sprzętu. Jako detektywi działamy dyskretnie i skutecznie, chroniąc dobro naszych klientów. Korzystamy z precyzyjnych procedur oraz nowoczesnych narzędzi, wykrywając podsłuchy telefonów. Dobieramy adekwatne metody pracy, które umożliwiają identyfikację nieautoryzowanych działań szpiegowskich. Analizujemy funkcjonowanie urządzenia, by wykryć wszelkie nieprawidłowości związane z działaniem podsłuchu. Stosujemy narzędzia informatyki śledczej, aby dokładnie przeszukać telefon pod kątem ukrytych plików, zainstalowanych aplikacji czy podejrzanych konfiguracji sieciowych. Monitorujemy aktywność sygnałową urządzenia – za pomocą analizatorów pasma i detektorów sygnałów radiowych identyfikujemy nietypowe transmisje mogące być efektem działania podsłuchu GSM. Przeprowadzone działania podsumowujemy w szczegółowym raporcie zawierającym wyniki analizy. W przygotowanym dokumencie wskazujemy, czy telefon był podsłuchiwany, a także określamy metody, jakie zostały wykorzystane w tym celu. Dostarczone materiały mogą stanowić dowód w postępowaniu prawnym, szczególnie w przypadkach podejrzenia szpiegostwa gospodarczego, konfliktów rodzinnych lub stalkingu.

Podsłuch telefonów

Ile kosztuje wykrycie podsłuchu telefonu i od czego zależy cena?

Dokładny koszt ujawnienia podsłuchów w telefonie zależy od kilku czynników technicznych oraz organizacyjnych. Jednym z głównych elementów wpływających na cenę jest zakres usługi – już na wstępnym etapie określamy, czy ma ona obejmować podstawowe działania, czy pełną analizę z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. W wycenie uwzględniamy także ilość i rodzaj urządzeń (np. poza telefonem powiązane smartwatche, laptopy, tablety). Określamy także, z jakim systemem operacyjnym mamy do czynienia, ponieważ smartfony z iOS wymagają innych narzędzi niż w przypadku Androida, co przekłada się na czas pracy oraz metody działań. Podsłuchy telefonów oparte na ukrytych aplikacjach czy zdalnym dostępie często wymagają zastosowania narzędzi informatyki śledczej, co może wpłynąć na ostateczny koszt. Wycenę zawsze przygotowujemy indywidualnie, dzięki czemu odzwierciedla ona stopień skomplikowania zlecenia oraz poziom technicznego zaawansowania wymaganych działań.

Kiedy warto zlecić wykrycie podsłuchu w telefonie i jak się przygotować?

Zgodnie z opisanymi powyżej przepisami Kodeksu karnego podsłuchy telefonów są nielegalne. Dlatego w przypadku podejrzeń dotyczących naruszenia prywatności lub niepokojących objawów w działaniu urządzenia wskazujących na inwigilację, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty, który pomoże w odzyskaniu kontroli nad bezpieczeństwem informacji oraz ustaleniu sprawcy. Ofiarami działań monitorujących mogą paść osoby będące w trakcie konfliktów rodzinnych, rozwodów, spraw majątkowych lub przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, gdzie istotne są dane strategiczne oraz poufna komunikacja. Ważnym krokiem dla ochrony prywatności i dóbr osobistych oraz zabezpieczenia biznesu, jest wykrycie, kto dopuścił się tego czynu, w czym pomóc może prywatny detektyw. Ujawnienie sprawcy umożliwia wytoczenie procesu na drodze cywilnej lub karnej. Zlecając wykrycie podsłuchu w telefonie, warto odpowiednio się przygotować. Przede wszystkim należy zachować pełną dyskrecję i nie informować osób postronnych o swoich podejrzeniach, aby nie doszło do dezaktywacji podsłuchu czy usunięcia śladów. Należy przekazać detektywowi wszystkie objawy w działaniu urządzenia oraz wskazać ewentualne sytuacje wzbudzające podejrzenia inwigilacji. Warto także zabezpieczyć inne urządzenia powiązane z telefonem (zegarki, komputery), ponieważ one również mogą być poddane działaniom szpiegowskim. Im więcej szczegółów na wstępnym etapie zlecenia otrzymamy, tym skuteczniejsze i szybsze będą nasze działania.

Podsłuch telefonów